Pembiakan Ikan Tilapia


Ikan Tilapia merupakan ikan yang senang untuk membiak. Tilapia termasuk daripada jenis ikan yang mengeramkan anaknya. Sebaik sahaja persenyawaan berlaku antara induk jantan dan betina, induk jantan akan pergi meninggalkan induk betina untuk mengawan lagi, dan Tilapia betina tadi akan mengaut telur-telur yang sudah disenyawakan ke dalam mulutnya untuk di eram. Selama dalam tempoh pengeraman ini, induk betina tidak akan makan apa-apa sehinggalah anak-anak Tilapia menetas dan boleh menjaga dirinya sendiri.

Pemilihan induk:
  • Berat induk jantan dan betina sekitar 600gram.
  • Berumur 6 bulan ke atas.
  • Sihat dan aktif.
  • F: Betina, M: Jantan


Kawasan Pembiakan:

Nisbah pembiakan yang baik ialah seekor jantan bagi empat ekor betina.

Induk yang dikhaskan untuk menghasilkan benih sebaiknya diasingkan ke dalam sebuah bekas atau kolam pembenihan yang dikhaskan untuk pembiakan.

Kolam tersebut perlu disusun dengan teratur bagi memudahkan proses pembiakan Tilapia.


Pasu berwarna coklat tersebut disediakan sebagai tempat mengawan antara induk jantan dan betina. Manakala paip-paip PVC yang disusun tersebut menyediakan tempat perlindungan bagi ikan betina yang belum bersedia.

Tempoh Pembiakan:

Pembiakan bagi Tilapia berlaku sepanjang tahun. Setelah persenyawaan berlaku, induk betina akan mengeramkan telur tadi, dan dalam jangka waktu tersebut enggan makan apa-apa. Setelah telur menetas, sekali-sekala induk betina akan melepaskan anak-anak ikan keluar untuk makan, lazimnya pada awal pagi.

Setelah 15 hari. Aktiviti memungut benih ikan bolehlah dilakukan pada waktu pagi dengan kaedah sauk. Aktiviti memungut benih dilakukan pada awal pagi untuk mengurangkan stress pada benih ikan.



Kolam Penjagaan Benih:

Benih ikan tadi akan dipindahkan ke suatu tempah khas dan diberi perhatian penuh sehinggalah mencapai saiz seinci, kemudian bolehlah di lepaskan ke kolam pembesaran.